„Oszczędzaj energię” – pod takim hasłem realizowana jest tegoroczna kampania Europejskiego Tygodnia Mobilności 2023!
Idea powstania ETM (dawniej: Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu) zainicjowana została przez Komisję Europejską w 2002 r. mając na celu podnoszenie świadomości na temat zrównoważonej mobilności w miastach transportu publicznego i innych czystych, inteligentnych rozwiązań transportowych. Kampania ta uznawana jest za siłę napędową zrównoważonej mobilności miejskiej w Europie i poza nią.
Jest to inicjatywa, której głównym celem jest zachęcenie mieszkańców miast do zmiany niekorzystnych dla zdrowia przyzwyczajeń i wybrania alternatywnych, ekologicznych środków podróżowania, podnosząc tym samym świadomość czym jest zrównoważona mobilność.
W czasie kampanii realizować można trzy typy aktywności:
- tydzień działań – organizacja wydarzeń od 16 do 22 września. np.: warsztaty, prelekcje, konkursy.
- działania trwałe – działanie, które przyczynia się do odejścia od samochodu na rzecz ekologicznego środka transportu.
- dzień bez samochodu – zamknięcie dla ruchu samochodowego ulicy lub pewnego obszaru gminy.
Biorąc po uwagę zmiany, które zachodzą w systemie transportowym, władze lokalne oraz podmioty ekonomii społecznej zachęcają do wykorzystania obchodów ETM na wypróbowanie innowacyjnych środków planowania, promowanie nowej infrastruktury i technologii, w tym rozpowszechnianie zrównoważonego rozwoju wśród lokalnej społeczności. To czas, w którym realizowane są również inicjatywy poprawiające ochronę środowiska. ETM wspiera przede wszystkim projekty i inicjatywy, które poprawiają jakość naszego życia – wpływ działań na społeczeństwo dotyczy: zdolności transportu do zapewnienia mobilności i dostępności, oraz przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu.
ETM w Polsce
Polskie miasta biorą udział od samego początku istnienia kampanii. Za koordynację ETM w Polsce odpowiada Ministerstwa Infrastruktury.
Edycja 2018
Tematem przewodnim kampanii było hasło „Multimodalność” oraz slogan „Przesiadaj się i jedź”. Polska w 2018 roku znalazła się wśród trzech państw z największym przyrostem uczestników.
Edycja 2019
Tematem przewodnim kampanii było hasło „Bezpieczny ruch pieszy i rowerowy” oraz „Chodź z nami!”.
Edycja 2020
Tematem przewodnim kampanii było hasło „Zeroemisyjna mobilność dla każdego”. Pomimo ograniczeń wynikających z pandemii w roku 2020 udało się utrzymać zainteresowanie udziałem w kampanii ETM, w której Polska znalazła się na podium, zajmując 3 miejsce.
Edycja 2021
Tematem przewodnim kampanii było „Bezpiecznie i zdrowo dzięki zrównoważonej mobilności”. W roku 2021 kampania ETM obchodziła 20-lecie.
Edycja 2022
Tematem przewodnim kampanii było „Lepsze połączenia”.
ETM na świecie
W 2002 roku pierwszy Europejski Tydzień Mobilności odbył się w 328 miastach, oferując różnorodność działań w zakresie transportu publicznego. Kampania ma obecnie zasięg ogólnoświatowy.
Swój udział w tegorocznych obchodach zgłosiło 2591 miast z 41 krajów, tym Argentyna, Ekwador, Meksyk, Japonia. Częstochowa po raz 19 bierze udział w kampanii przy współpracy instytucji publicznych, prywatnych oraz podmiotów ekonomii społecznej.
Przyłącz się do wydarzeń i promuj z nami Europejski Tydzień Mobilności 2023!
Marta Gajowczyk
Doradca kluczowy