Przedstawiamy zestawienie bezpłatnych działań mających na celu pomoc mieszkańcom i mieszkankom Częstochowy w czasie walki z koronawirusem. Zestawienie będziemy stale uzupełniać. Jeśli macie Państwo wiedzę o niewymienionej poniżej akcji, prosimy o powiadomienie nas: ngo@czestochowa.um.gov.pl
BEZPŁATNE DZIAŁANIA POMOCOWE NA CZAS WALKI Z KORONAWIRUSEM
CZĘSTOCHOWA
15. DORADCY PODATKOWI NIEPEŁNOSPRAWNYM
Do 28 kwietnia potrwa akcja informacyjna, w ramach której osoby z niepełnosprawnościami mogą skorzystać z bezpłatnych porad z zakresu przysługujących im i ich rodzinom ulg oraz uprawnień podatkowych.
Bezpłatnych porad we wtorki i czwartki, w godz. 9.00-15.00, udzielają eksperci ze Śląskiego Oddziału Krajowej Izby Doradców Podatkowych, pod nr telefonu: 513 152 218. Uwaga! Na życzenie osoby z niepełnosprawnością doradca oddzwoni na własny koszt.
Szczegóły na stronie:
https://niepelnosprawni.slaskie.pl/content/doradcy-podatkowi-niepelnosprawnym_2020
14. SENIOR-FON – WSPARCIE DLA SENIORÓW
Seniorzy z województwa śląskiego mogą skorzystać ze specjalnej linii telefonicznej, oferującej wsparcie psychologiczne i koordynację pomocy w rozwiązywaniu konkretnych problemów.
SENIOR-FON działa od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 18.00
Dyżur pełnią: psychologowie, terapeuci, pedagodzy, pracownicy socjalni i inni interwenci.
Tel. 32 5065640
Inicjatywa zorganizowana przez Samorząd Województwa Śląskiego
13. DZIELNICOWE OŚRODKI SPOŁECZNOŚCI LOKALNEJ W GOTOWOŚCI
Potrzebujesz pomocy? Animatorzy Dzielnicowych Ośrodków Społeczności Lokalnej są do Państwa dyspozycji telefonicznie i online, w godzinach pracy DOSL.
Na swoich stronach internetowych oraz profilach na FB, proponują wspólne aktywności i działania, które można zrealizować bez wychodzenia z domu.
Wykaz Ośrodków wraz z danymi teleadresowymi znajduje się TUTAJ
12. POMOC DLA POTRZEBUJĄCYCH – MOPS
Nie możesz wychodzić z domu i potrzebujesz pomocy, takiej jak np. zrobienie zakupów?
Skontaktuj się z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Częstochowie
Telefony: 34 3724 200, 695025068, 502699730
e- mail mops@czestochowa.um.gov.pl
Źródło informacji TUTAJ
11. WSPARCIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE
Częstochowskie Centrum Wsparcia Rodziny oferuje TELEFONICZNE WSPARCIE SPECJALISTYCZNE (psychologiczne i pedagogiczne). Oferta skierowana jest do osób znajdujących się w kryzysie emocjonalnym, potrzebujących wsparcia, czy porady. Telefon czynny jest od poniedziałku do soboty w godzinach 08:00-19:00. TELEFON: 502-985-101
10. BEZPŁATNA ZDALNA POMOC PRAWNA
Od czwartku 26 marca ponownie można korzystać z bezpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego. Porady będą się odbywały w sposób zdalny. Z uwagi na zachowanie zasad bezpieczeństwa porady udzielane będą przez telefon i z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość.
Zgłoszenia w celu uzyskania porady można dokonać:
· w sposób elektroniczny: należy pobrać i wypełnić wniosek zgłoszenia porady na odległość wraz z oświadczeniem, zamieszczony na stronie BIP Urzędu Miasta Częstochowy (link poniżej), wskazać środek porozumiewania się na odległość (telefon, e-mail). Skan lub zdjęcie podpisanego dokumentu należy przesłać na adres e-mail: npp@czestochowa.pl.
W Odpowiedzi na przesłane zgłoszenie otrzymają Państwo informację o terminie porady.
· tradycyjną pocztą: wniosek zgłoszenia porady na odległość wraz z oświadczeniem można też sporządzić własnoręcznie według wzoru zamieszczonego na stronie BIP Urzędu Miasta Częstochowy (link poniżej). W ten sposób przygotowane pismo należy przesłać tradycyjną pocztą na adres:
URZĄD MIASTA CZĘSTOCHOWY
ul. Śląska 11/13
42-217 Częstochowa
z dopiskiem: NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA
W odpowiedzi na przesłane zgłoszenie otrzymają Państwo informację o terminie porady.
Szczegóły, pliki do pobrania:
https://bip.czestochowa.pl/artykuly/71510/nieodplatna-pomoc-prawna-w-czestochowie
9. PANEK CARSHARING UDOSTĘPNIA SAMOCHODY ZA DARMO
W związku z sytuacją spowodowaną przez koronawirusa, największy Polski operator CarSharingu udostępnia samochody w całej Polsce za darmo. Każda osoba, która może i chce pomóc innym dostanie do 70 zł na dobę do wykorzystania na przejazdy. Wystarczy, że nakręci film dokumentujący swoje działania i umieści go w sieci.
Szczegóły akcji: https://www.helpsharing.panekcs.pl/
8. POMOC PSYCHOLOGICZNA W SYTUACJI EPIDEMIOLOGICZNEJ
Częstochowskie Towarzystwo Profilaktyki Społecznej udziela wsparcia psychologicznego wszystkim osobom potrzebującym. Dodatkowo, Interwenci dyżurujący mogą udzielić wsparcia także poprzez adres e-mail: ccik@cztps.eu. Istnieje możliwość umówienia konsultacji telefonicznej lub poprzez messenger z psychologiem.
Telefon CCIK 34 366 31 21 działa całą dobę przez 7 dni w tygodniu.
Dodatkowo uruchomiony został numer telefonu komórkowego: 726 386 838
CZTPS koordynuje też pracę Częstochowskiego Telefonu Zaufania, gdzie też można skorzystać ze wsparcia psychologicznego pod numerem telefonu: 192 88 z telefonów stacjonarnych, 34 192 88 z telefonów komórkowych, czynny w godzinach 16:00 do 6:00.
7. POMOC DLA RATOWNIKÓW I SENIORÓW
W związku z rozszerzaniem kwarantanny i wprowadzeniem stanu epidemiologicznego Sztab Ratownictwa i Łączności w Częstochowie RESCUE TEAM oferuje pomoc i wsparcie osobom starszym, schorowanym, z niepełnosprawnością, które nie są w stanie samodzielnie zaopatrzyć się w produkty spożywcze i higieniczne, a także leki. Wolontariusze-ratownicy za darmo przyjadą i zrobią zakupy wraz z dowozem. Kontakt: tel. 794 484 999, email: sztab@sztabratownictwa.pl
Więcej informacji poniżej:
6. AKCJA ZAPUKAJ DO SĄSIADA w dzielnicy Błeszno
Partnerstwo na Rzecz Aktywności Lokalnej „Teraz Błeszno” apeluje do Mieszkańców Dzielnicy Błeszno, aby w tym czasie zainteresować się swoimi starszymi sąsiadami. „Zapukać” do ich drzwi i zapytać, czy czegoś im nie potrzeba, czy potrzebują pomocy w załatwieniu codziennych, bieżących spraw. Wszystkie osoby potrzebujące pomocy w załatwieniu bieżących spraw, do których jednak nie dotrą sąsiedzi oraz osoby chcące wziąć udział w akcji, jako wolontariusze, proszeni są o kontakt pod numerami telefonów: 796-172-977 oraz 507-191-557 /teren Starego Błeszna i Bugaja/.
5. GRA PLANSZOWA OD POLICJANTÓW DLA DZIECI NA CZAS KWARANTANNY
Aby umilić najmłodszym czas kwarantanny, profilaktycy z wydziału prewencji częstochowskiej komendy stworzyli grę planszową pod tytułem „Policyjny pościg”. Można ją pobrać ze strony internetowej, wydrukować i grać z najbliższymi. Jej zasady załączone są w regulaminie. Wspólna zabawa ma rozwijać u dzieci wiedzę o bezpieczeństwie w ruchu drogowym oraz kształtować właściwe zachowania w sytuacjach zagrożeń.
Szczegóły i pliki do pobrania: http://www.czestochowa.slaska.policja.gov.pl/ka7/informacje/wiadomosci/284006,Policjanci-z-Czestochowy-stworzyli-dla-dzieci-gre-planszowa.html
4. BEZPŁATNE USŁUGI ASYSTENCKIE DLA OSÓB STARSZYCH
Takie usługi uruchomił w Częstochowie Polski Komitet Pomocy Społecznej.
Najskuteczniejszy sposób walki z koronawirusem to pozostanie w domu. Wykwalifikowany i przeszkolony asystent dla chętnych seniorów: zrobi zakupy, dowiezie gotowy posiłek, pomoże w przygotowaniu pożywienia, dostarczy leki.
Z usług asystenta mogą skorzystać osoby powyżej 65. roku życia, samotne, z niepełnosprawnością.
Bezpłatną usługę można zamówić pod numerami telefonu: 519 729 134 oraz 34 3242064 lub drogą elektroniczną: pkps.czestochowa@wp.pl
3. BEZPŁATNY DOWÓZ LEKÓW
Do 10 kwietnia można skorzystać z usługi bezpłatnego dowiezienia leków potrzebującym osobom w wieku 60+ na terenie Częstochowy. Recepty oraz zlecenia organizatorzy odbierają codziennie w godz. 15:00-17:00. Zakupione leki dowożone są codziennie w godz. 17:00-19:00.
Infolinia: 732-768-184 – telefon czynny codziennie w godz. 10:00-15:00.
Organizatorzy akcji: Firma Deligoo Częstochowa oraz Stowarzyszenia: Aktywna Częstochowa i Częstokocham, a także Młodzieżowa Rada Miasta Częstochowy oraz Dzielnicowy Ośrodek Społeczności Lokalnej Raków
2. POMOGĘ CI
Codziennie w godz. 9:00-22:00 działa infolinia, na której seniorzy i inne osoby potrzebujące np. objęte kwarantanną mogą poprosić o pomoc np. w zrobieniu zakupów. Należy podać kod pocztowy i na jego podstawie konsultant wyszukuje najbliższych wolontariuszy. Osoba potrzebująca dostaje numer telefonu wolontariusza. W łączeniu wolontariuszy z osobami potrzebującymi pomaga też aplikacja Ihelpyou. Aplikacja jest darmowa i dostępna w wielu językach.
Tel. na infolinię – 22 267 17 17.
1. MIGIEM POD SAME DRZWI
To akcja realizowana przez Fundację Świat Głuchych, w ramach której pomoc w zrobieniu zakupów otrzymają seniorki i seniorzy niedosłyszący, słabosłyszący i z implantami. Wystarczy napisać e-maila lub zadzwonić.
Aby otrzymać pomoc senior lub seniorka powinien napisać lub zadzwonić przez wideorozmowę, a fundacja zorganizuje wolontariuszy. Ochotnikom należy podać swój numer telefonu, a ten skontaktuje się i zrobi potrzebne zakupy. Ważne jest to, że nie ma tu niebezpieczeństwa osobistego spotkania. Odliczoną kwotę należy włożyć do koperty i podać pod drzwiami. Wolontariusz zabierze ją, w zamian pozostawiając artykuły spożywcze czy leki.
Seniorzy mogą się zgłaszać od poniedziałku do piątku, w godz. 9.00-15.00
WhatsApp, SMS: +48 883 154 873; e-mail: pomoc@swiatgluchych.tv
Fundacja zaprasza do współpracy chętnych wolontariuszy z całej Polski.
Szczegóły znajdują się na stronie:
https://swiatgluchych.pl/video/migiem-pod-same-drzwi-fundacja-swiat-gluchych/